a HUMANROBOT kollektíva blogja

Rosszul viseled a kritikát?

2017. február 13. - humanrobot

Felmegy a pulzusom, elönti a fejem a vér és az első reakcióm az ellenállás és a düh. Sőt, ha tehetném, egy kanál vízben megfojtanám azt, akinek a szájából elhangzanak azok az építő jellegű szavak. Ismerős?

A konstruktív kritika épít minket, ezzel a tétellel - egy kritika mentes időszakban - a legtöbb ember egyetért. Visszajelzés kell ahhoz, hogy tudjunk változni, fejlődni. Sokat olvashatunk arról, hogy mennyire fontos a visszajelzés, és arról is, hogyan kell jól adni, úgy hogy az valóban építő jellegű legyen. Vannak módszerek, technikák. Sokak által ismert és követett a szendvics technika, hogy két pozitív üzenet közé "csomagoljuk" a negatívat, mert így könnyebb megemészteni. Hát itt válik gyanússá a dolog, hogy ez a rendkívül hasznosnak mondott evidencia, talán nem is annyira egyszerű. Mert mi van akkor, ha nem megy az emésztés? Ha abban a pillanatban, mikor hallom a kritikus szavakat, nem tudok arra gondolni, hogy ez most milyen jó nekem? Nem csak arról kell beszélni, hogyan kell adni, hanem hogyan kell befogadni.

16989473710_300aca30c0_z.jpg

Fotó: flickr.com

Annak ellenére, hogy elismerjük az építő kritika fontosságát, még nem jelenti azt, hogy nyugodtan és professzionálisan tudjuk kezelni a helyzetet. Ha legközelebb visszajelzést kapsz a főnöködtől vagy a kollégádtól, és alapvetően fontos neked, hogy fejlődj, de nehezen megy az emésztés, akkor próbáld követni az alábbi öt lépést, hogy meg is halld, amit mondani akarnak neked! (De már ez is elég jó, ha szemezgetsz belőle.)

1. Próbálj megálljt parancsolni az első reakciónak

Amikor az első jelét érzékeled, hogy most visszajelzést fogsz kapni, azonnal parancsolj  megálljt az agyadnak. Ez a pillanat elég, hogy emlékeztesd magad arra, hogy ez egy olyan helyzet, ami neked kihívás, tehát koncentrálnod kell, hogy ne ösztönösen cselekedj, hogy nyugodt maradj.

2. Emlékeztesd magad, hogy ez egy lehetőség a fejlődésre

Ha nyugodt tudtál maradni, akkor most van egy kis időd arra, hogy emlékeztesd magad, hogy bármennyire is idegesít a helyzet, most talán tényleg valami fontos és hasznos információt tudhatsz meg magadról, vagy arról, ahogy egy csoportban vagy egy bizonyos helyzetben működsz. Fejlesztheted képességeid, javíthatod kapcsolatod kollégáiddal vagy jobban megfelelhetsz a vezetői elvárásoknak. Gondolj arra, bármilyen hihetetlen is, de talán még sem vagy tökéletes. 

Nehezíti a helyzetet, ha olyan valakitől kapsz visszajelzést, akit nem igazán tisztelsz. Azért adj neki is lehetőséget, mert egy pontos és konstruktív visszajelzés meglepő helyről is érkezhet.

3. Hallgasd végig a másikat megszakítás nélkül

Ha fenti kettőt sikerrel megvalósítottad, akkor próbáld végighallgatni a másikat megszakítás nélkül. Enged meg, hogy egyhuzamban végigmondja és kifejtse a véleményét. Mikor befejezte, akkor foglald össze, hogy jól értetted-e, amit mondott. Próbáld elkerülni hogy elemezd vagy megkérdőjelezd a visszajelzést, vagy azt a személyt, aki a visszajelzést adta. Segíthet, ha arra gondolsz, hogy milyen nehéz lehet visszajelzést adni, szegény biztos ideges, akár nem is tudta jó kifejezni magát. (És ha most belegondolsz, valóban nem könnyű visszajelzést adni!) Fókuszálj arra, hogy megértsd, mi az üzenet.

4. Mondj köszönetet

Haha, mondanád!  Valóban ez egy nagyon nehéz lépés, hogy köszönetet mondj, hogy vette az időt, fáradságot és bátorságot, hogy visszajelzést adjon, azaz segítse azt, hogy te jobb legyél. És  a köszönet egy kedves gesztus, ami nem azt jelenti, hogy egyet is értesz vele.

Ha minden porcikád tiltakozik a hallottakkal szemben, akkor itt állj meg, és kérj időt. "Bocs, nekem most egy kis időre van szükségem, hogy nyugodtan átgondolhassam azt, amit mondtál, de köszi."

5. Kérdezz!

Itt jön el a lehetőség, hogy közvetítsd a te álláspontodat és apró részleteire bontsd, hogy mit jelent részleteiben a visszajelzés. Kerüld a vitát, helyette tegyél fel kérdéseket, hogy megértsd a probléma gyökerét és megtaláld a lehetséges megoldásokat. Pl. pontosan mikor, milyen helyzetben történt, vagy máskor tapasztalt-e ilyet, vagy ha elfogadjuk a visszajelzést adó személyét, akár megkérdezhetjük, hogy ő mit is javasol.

Ha a főnöktől érkezik egy komolyabb kritika, visszajelzés, akkor mindenképp kérjünk lehetőséget arra, hogy átgondoljuk a témát. Eben az esetben ne felejtsd el, hogy kérj egy újabb találkozót. Ilyenkor időt nyersz átgondolni a hallottakat, tanácsot kérni.

A építő kritika gyakran az egyetlen módja annak, hogy fejlesszük önismeretünket.  Amikor védekezünk, ahelyett hogy elfogadnánk és figyelnénk, akkor az a veszély fenyeget, hogy kihagyunk egy fontos lehetőséget. Ne felejtsük el, visszajelzést nem könnyű adni, és biztosan nem könnyű kapni sem. Szóval tartsuk észben, hogy mennyire sokat segíthet ez nekünk!

Paulik Mónika - szervezetfejlesztő

via Muse

Tetszett az írás? Akkor kövess minket a Facebookon is!

A bejegyzés trackback címe:

https://magicmonday.blog.hu/api/trackback/id/tr6612236964

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.